Ik wist dat ik als copywriter het wiel niet meer kon uitvinden.

En het merendeel van mijn dienstverlenende klanten trouwens ook niet. De korte onzekerheid sloeg al snel om in mijn missie. 

 

Oh, mijn naam is Randy van Ekeren, trouwens. 

Ik kon goed schrijven. En nog SEO-proof ook 'enzo'

‘Hé Ran, jij kunt goed schrijven, toch? En ook SEO-proof enzo?’, vroeg een collega me eind 2020 voor de onderneming van zijn vriendin. Dat klopte inderdaad. Van eindeloze Sinterklaasgedichten en een snuffelstage bij het Brabants Dagblad tot mijn latere functie als online (content) marketeer voor honderden bedrijven: ik heb altijd al een creatieve pen op zak gehad. Binnen de online marketing leerde ik alles over SEO en volgde ik krachtige copywriting trainingen. Dus ja, hij had gelijk. Ik kon goed schrijven en ook nog SEO-proof ‘enzo’. Totaal onbewust begon daar mijn ondernemersverhaal.

'Ik vervulde functies als online marketeer, content marketeer, marketing manager en -coördinator

… en praatte mezelf lang aan dat ik meer moest kunnen dan ‘een beetje schrijven’. Ik kon toch wel meer dan dat? Toen de knop eenmaal om was, wist ik: ik ga het gewoon doen. En retegoed ook.

Ik leerde al vroeg dat voor niets de zon op komt

Of ondernemen in mijn bloed zit en ik van jongs af aan al wist dat ik voor mezelf wilde beginnen? Nee, totaal niet. Tijdens mijn bachelor Bedrijfskunde liep ik met een grote boog om de minor Ondernemen heen. Ondernemen? Dat leek me echt niks.

 

Hard werken zat er wél altijd al in. Mijn ouders scheidden toen ik 1 was. Geen sentimenteel verhaal, maar gewoon, de realiteit. Als alleenstaande moeder leerde mams ons dat als je iets wil – of in ieder geval meer wil dan gemiddeld – je ervoor moet werken. Een schoolreisje, die coole Prince Mini Stars mee naar school of een gloednieuwe verjaardagsoutfit? Voor niets komt de zon op. 

Sinds ik ondernemer ben, besef ik hoeveel ik van mijn moeder geleerd heb

Omdat mijn broer, zus en ik nog jong waren, koos mijn moeder voor een carrièreswitch naar de horeca. Zo kon ze ons iedere ochtend naar school brengen, uit school halen, op woensdagmiddag muffins met ons bakken en samen met ons eten. Ze koos ervoor om vrij te zijn op de momenten die voor haar waardevol waren en (keihard) te werken op de momenten dat wij naar bed gingen.

 

 

Achteraf besef ik me dat ik dát onder andere van haar geleerd heb. Knallen met iets wat je leuk vindt op de door jou uitgekozen momenten en vervolgens dubbel zo hard genieten van de écht waardevolle momenten. Dat is voor mij nu ondernemen.

Ik kwam er als copywriter achter dat ik het wiel niet meer kon uitvinden

Zijpaadje. Anyway, ik werd copywriter. In loondienst nam ik mijn eerste klant aan. ‘Lachen, als ik zo soms wat bij kan verdienen.’ Waar ik tijdens mijn studie dus bedankte voor het hele ondernemerschap, had ik nu ineens de smaak te pakken. Binnen no time groeide Write & Seek van voorzichtige KvK-inschrijving naar een serieus bedrijf. Mijn bedrijf. Ik nam ontslag en ging ervoor.

Al snel kwam ik erachter dat ik het wiel niet meer kon uitvinden. Het leek te stikken van de copywriters en hoewel de opdrachten lekker liepen, maakte dat me onzeker. Shit, hoe steek ik er nu eigenlijk bovenuit zonder te concurreren op (lage) prijzen, zonder op te moeten vallen met veel te dure advertenties en zonder stiekem toch nog parttime vacatures in de gaten te houden? Een copywriter met SEO-kennis, die kenden we inmiddels wel.

Grappig, mijn eerste klanten hadden exact dezelfde onzekerheid als ik

Ze waren niet de enige in hun vakgebied. Ze konden het wiel niet meer uitvinden. Nog duizend andere ondernemers runnen een cateringbedrijf, de concurrentie in de VA-wereld is moordend en ook als coach, webbouwer of grafisch ontwerper zien je potentiële klanten door de bomen het bos niet meer. Bingo. 

 

 

Ik leerde de ondernemerswereld vergelijken met een relatie. Of in ieder geval verliefd worden. Dat doen we toch ook op iemand waarmee we écht een klik voelen? Iemand met een persoonlijk verhaal, een eigen passie en die net als jij een voorkeur heeft voor zoete in plaats van zoute popcorn? Ik ben nooit bang geweest om tussen miljoenen andere vrouwen een fantastisch leuke partner te vinden, waarom was ik dan wel bang dat ik tussen het scala aan Nederlandse copywriters geen (ideale) klanten zou vinden? 

Verkopen vanuit persoonlijkheid. Punt.

En die persoonlijkheid vertalen in webteksten en blogs. Dat werd met mijn missie. Dat ís mijn missie. We zijn niet de enige in ons vakgebied en de kans is groot dat ook jij het wiel niet meer kunt uitvinden. Maar je kunt het wel op jouw manier doen, met jouw ijzersterke personal brand als basis. Dát gaan we samen boven tafel krijgen.

Wow, 672 woorden verder. Nog wat korte weetjes doen?

'Het' op jouw manier doen, wat betekent dat voor jou?

Een lang verhaal kort? Ik maak me niet langer zorgen om het wiel moeten uitvinden, want ik doe het op mijn manier. Verkopen vanuit persoonlijkheid. That’s how we roll. Dus, wat is jouw manier? Deel je het hieronder met me? Ik ben megabenieuwd!